2013-02-19

Ettårsdagen


En fin bro i en park i Kassel, Tyskland
Texten idag handlar om att ta sig över och förbi en dag som inte är positiv att minnas...


Det här är ingen dag som ska firas. Det är heller ingen dag att hata. Jag tror inte att hat och bitterhet hjälper mig att leva ett bra liv. Sitter här och funderar på hur jag ska behandla den här dagen när den inträffar. Ska jag låtsas som ingenting? Ska jag kanske fira livet lite extra som för att skriva cancern på näsan? Äta jordgubbar, dricka champagne?

Det här var ju ändå dagen då jag fick ta emot mitt cancerbesked alldeles alldeles ensam. Höra "du har cancer". Känna det som om jag var med i en dålig film som inte gick att fly från. Sitta där alldeles lugn och stilla, sakligt ställa frågor om vad som skulle hända medans hela mitt system var i gungning.

(Tänk hur jag låg där i sängen kvällen innan och funderade på hur det skulle kännas att få höra "du har cancer". Ändå närde jag ett hopp om att jag hade fel - de hade ju inte bett mig ta med någon... Vid läkarbesöket när provtagningen gjordes så var det inte så att läkaren på något sätt sa att han tog dessa prover för att undersöka om det kunde vara cancer.)

Gå därifrån som i en vakuumbubbla, med ett enda mål - att ta mig till bilen. Hur jag var delade i två delar, en mental del som analyserade och funderade utanför mig själv medans mitt fysiska jag hulkande småsprang till tryggheten i bilen.

Jag har så många gånger funderat över varför. Varför finns dessa hemska sjukdomar som berövar människor livet alldeles för tidigt. Som gör att vi ska leva med oro, smärta och sorg. Dock har jag väldigt lite ägnat mig åt att tänka "varför jag". Har försökt att låta bli att vandra den vägen. Har inte velat använda mina krafter till bitterhet.

Ja, jag får nog ta och fundera hur denna ettårsdag ska passera. Vilken plats får den ta? På vilket sätt kan jag använda mig av den så att den gagnar mig? Har insett att den inte går att ignorera, hela kroppen signalerar att den närmar sig, konstigt det där.

Har ni några förslag på hur jag ska hantera dagen så får ni gärna tipsa. 

En stor kram till alla er därute i grådasket

L

4 kommentarer:

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Tycker du ska fira, fira genom att peka fult finger till cancer! Hur det än är så vann DU!!!

Ta hand om dig!
Kram Lina

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Tycker du ska fira, fira genom att peka fult finger till cancer! Hur det än är så vann DU!!!

Ta hand om dig!
Kram Lina

20-something sa...

Jag tycker att du ska fira dig själv och din egen styrka, hur du har hanterat det här året som har gått, att du överhuvudtaget HAR hanterat det. Fira din familj och alla andra som hållit dig i handen på vägen :)

Anonym sa...

Jag tycker absolut att du ska fira och räcka lång näsa till cancern. Eller ställa dig på en kulle med ett glas i handen och skrika - Pilutta Dig!!
Stor Kram.