2008-03-30

Auktion


Jag var på auktion när jag var på ön. Jag släpade med mig man o barn. Bestämde träff med kompisen o begav mig.

Väl framme kunde jag konstatera att det var mycket folk o många vackra ting att ropa på.

"Typiskt, påskhelg o många som har stugor på ön är här. Nu kommer de att trissa upp priserna!!"

Ja, så tänkte jag. För så är det nämligen. Så fort det blir storhelg eller sommar så går priserna upp. (Att jag är en av de som kommer med båten från havet tänker jag inte på....... Jag hör ju ändå till ön, eller?)


Auktionen hade varit i gång någon halvtimme trekvart när jag kom.


Det är så häftigt att kliva in: pulsen stiger och ögon o öron blir extra uppmärksamma. Att titta på budgivning är kul! Två stycken som bjuder mot varandra. Tillslut tror den ena att den har affären i hamn, vad händer då - jo, en tredje part klipper till med ett snabbt bud. De båda andra blir tagna på sängkanten och lägger sig! Det här är ju kul så länge det händer andra......

Vad såldes då? Jo, några väldigt häftiga ramar med färgade svartvita foton: 950:- (från Amerika var de visst!) Jag ville ha men blev snål.

Massor av underbara möbler. Bla en gammal ekbyrå/skänk, stor maffig och välbevarad för .... 200:- VA!? Ja, det hände faktiskt. Auktinen liksom bara självdog där på mitten. Ingen förstod någonting. En fin skänk med ful röd färg klubbades för 400:-...

Själv inhandlade jag en stor pall (som skall målas....) Två vackra silverbrickor med ett underbart brickband handbroderat. Det var allt jag fick med mig. (Bilder kommer)


Hade nämligen spanat in den här lådan:

I den fanns det härliga silversaker o små underbara barntavlor! MEN när den skulle ropas ut så hade auktionsutroparen surnat till. Jag hade tänkt köra tricket med att vara den där som klipper till när de andra tröttnat. Men, men, så här blev det:

"Får jag hundra för den här lådan, någon som vill ge hundra?"

(Jag avvaktar, funderar på att slå till på 50:- spänn)

"Där borta har jag hundra kronor, ett, två o såld till damen i hörnet!"


Va, hann över huvudtaget inte blinka!! ARG!

Men jag lovar, efter ett par såna här snabba utrop så hade auktionsutroparen fått som han ville.... FART på BUDGIVNINGEN igen!!!

SNOPET för mig. Jag åkte till Visby o gick på fik o promenad i stället.

ps. snön på Gotland är nu ett minne blott, rapport från my old folks!

Kram L

20 kommentarer:

Skatan sa...

Hej och tack för raderna hos mig! Oh så spännande med auktion, även om förrättaren ändrate strategi mit i allt...trist! NÅväl, det är väl dessvärre en del av tjusningen - det oförutsägbara? BLoggträff i maj i storstan - berätta mer är du snäll!! Jag är ju flygkunnig så helt omöjligt vore det inte :)

Kram!

Solsjö - Under en vind sa...

Det är ju som ett riktigt äventyr att besöka auktion, man vet aldrig vad som ska säljas och inte heller hur det ska budas! Den där röda skänken vore hur fin som helst i vitt.....
Hoppas att du haft en skön helg, kram!

Mamma C sa...

Ja, så kan det gå på auktioner. Typiskt med silvret i lådan. Här har snön nästan försvunnit helt och hållet med. Nu skiner solen med, så ikväll är det nog borta.
Ha en bra söndag.
Kram mamma c

MiaMaria sa...

Så trist!

Men man vet aldrig hur det slutar...men du hade det underbart ändå vad jag har förstått.....

Och skänken den skulle jag gärna vilja ha...

HA´det så gott denna söndag!
Miamaria

husnummer30 sa...

Jag har faktiskt nästan aldrig varit på auktion. Jag tycker mer om jag gå och titta i lugn och ro och faktiskt få köpa det jag vill ha... Men det låter onekligen spännande. Kanske får man ta ett ryck i sommar.

Ska bli spännande att se dina fynd!

Ha det bra. //Jill.

Hemma hos Klara... sa...

Kul att gå på auktion! Hu, vad pirrigt innan man vågar lägga ett bud. Vet aldrig riktigt när man ska slå till. Otur att du missade lådan med silvergrejer, såg spännande ut.

Grattis till 40 åringen också!

Kram Helena

lottens vita och gröna sa...

halloj vännen! tack du going för din underbara hälsnin hos mig igår, oh vad det värde ska du veta!

auktion jag får nätan handsvett jag bara hör det, allra helst nä fina saker går för inget...huvva vad kul det är!

vad skönt att snön är ett minne blott, här har vi jobbat i tädgården idag, då måååår jag som en drottning! varmkram lotten

ps talar du gotlänska, brukar iaf tänka så när jag läser dina inlägg, hihi!

Jo sa...

Åh,auktion! Det är så kul! Förr brukade jag ofta gå på bondauktionerna runt Norrköping, men här runt Gbg finns det sällan sådana auktioner. Jag tänkte försöka se om det finns några sommarauktioner runt i stugområdet i sommmar. Det är spännande och roligt att fynda på auktioner, och ibland blir man snuvad mitt framför näsan. Men det är ju det som är tjusningen med en auktion..:) ha det gott!

Ann-Catrin sa...

Härlig berättelse från auktionen.. köndes nästan som jag var där..vet precis som det är..pulsen, snålheten, hoppet....

jag längtar till Gotland... NU!!!

ha det gott vännen!!
'Kram A-C

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Mysigt!!! så fina kort!!!

Ha en härlig vecka!!!

~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~
¨¨¨¨¨¨¨¨¨`·.,(¯`·´¯)¨¨¨¨¨¨¨¨
¨¨¨¨¨¨¨¨¨(¯`·´¯).·´¨¨¨¨¨¨¨¨¨
~♥ W I T H`·.,.· L O V E ♥~
¨¨¨¨¨¨¨¨¨Mamma Millan¨¨¨¨¨¨¨¨
~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~¨~~

Målargården sa...

Ha, ha...vilken kul blogg. Läser och ler från öra till öra. Känner igen mig i den lilla "små-snålheten" till att göra de där riktiga fynden för nästan inga pengar alls......å så går man därifrån gråare och surare än en regning novemberdag ( eller mars dag).
Jättekul att läsa och jag kommer garanterat tillbaka./ Kram Eva-Mari i Målargården.

Livet i träsket sa...

Åh, så kul med auktion! Längtar tills det drar igång här med!Men fika är inte fy skam det heller!

S sa...

Usch vad retfullt när man missar det man vill ha! 400 kr för skänken, förbluffad!Mysigt med fika!

HEMMA HOS LINNÈA sa...

Hallo

Visst är det kul med auktion?
Jag bor granne med en som har auktion på sommaren, så man har nära att fynda.
Och jag hoppas jämt på regn när det är auktion för då blir det billigt.
Du fick ju några fynd i allafall.
Ha en fortsatt skön vecka
Kram Liselotte

Solsjö - Under en vind sa...

Va bra att jag kunde hjälpa till! hi hi....
Men jag fortsätter att ha en doldis sida vid sidan om!
Under en vind kommer ändras en del, mindre text, mer detaljbilder, mindre helhetsbilder och kanske kommer även en del inspirations och butikstips istället! Jag hade först öppen blogg, sen den dolda och nu en av varje....hur många som bjuds in till den nya står skrivet i stjärnorna....först ska jag känna mig för! Med över 300 inbjudna till Under en vind försvann känslan av en dold blogg så därför har jag tagit detta beslutet...Hoppas att ni inte tröttnar på mig...fniss....

Kramis!

Gårdsromantik sa...

Men hjälp! Jag förstår precis hur det kändes mitt upp ihjärtklappning och allt. Tur att du fick med dig nånting fint!

Kram Maud

Jo sa...

japp, i sommar ska vi försöka hitta några auktioner! Visst blev pallen bra!? :) Min symaskin är tyvärr ingen overlock.. Märket är Brother och det är min första av det märket. Jag har bara sytt m Husqvarna innan, men styrkortet i min H gick sönder så jag fick köpa en ny. Jag testade B och blev grymt imponerad. Man får mkt maskin för pengarna! H är bra men ska man ha en datormaskin så tycker jag att det är för mkt märke o för lite maskin :) Min är super. Man kan välja att sy m eller utan pedal bl a. :D Hmm inga bra råd för overlock dock... :) Hoppas att du hittar nåt bra! Kram Jo

MiaMaria sa...

Du är väl allt bra snäll du!


Hppas du får en bra torsdag!
Miamaria

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Kanske ska man ta upp auktioneriet igen, var ett tag sen. Det är ju ganska spännande faktiskt. Sista bilden är underbar, ännu bättre om man tänker bort snön och lägger till en varm sol! Må gott//K

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen,
ÅÅÅ vad mysigt med auktion på Gotland... Det har jag faktiskt inte varit trots att jag varit där så mycket. Går mest på loppisar :) Härligt att du fick se lite snö när du var över... när vi var i slutet av nov så var det bara regnrusk, jag som sett fram emot ett vinerklätt Visby ♥

Som alltid lika mysigt att kika in här på din härliga sida! Önskar dig en jättefin helg ♥

Jes