2008-04-06

Vackra ting

Silverbrickan från auktionen, farmors

gamla skål o sockersnipa som jag idag har

flingsalt i.

Vad som är vackert är ju upp till var o en att bedöma. Själv har jag alltid varit svag för gamla grejer. Har samlat på mig en del saker under åren. Kommer dock inte upp i samma klass som mina föräldrar.

Mamma o pappa kan efter många års äktenskap vara oense om mycket. De kan även gå därhemma på ön o "kärleksfullt" sura på varandra. Det blir väl så efter många år tillsammans.....


Nu bor ju mina föräldrar där på ön, på norra delen. De har tagit över mammas föräldrahem med allt vad det innebär. Bla innebär det att de tog över ett hem fullt av saker. (Mormor o morfar hade väldigt svårt för att kasta grejer)

Nu har då både mamma o pappa ojat sig över det här med grejerna i alla de år. Så för ett par år sedan tog jag o syrran helt enkelt saken i egna händer. -Vi började rensa stenladan.....
Ungefär så här gick det till o lät:


"va göir ni?" (mamma o pappa samstämmigt)


"vi tänkte hjälpa er att rensa lite bland alla grejer"


"ni tänka väl int kaste nåt?"


"jamen ni har ju sagt att ni vill bli av med en massa gammalt bråte"


"joooo, men, det finns ju väldigt månge fine saka här" (Båda överens o nickar frenetiskt mot varandra).
"å månge greja som är bra å ha" (pappa)


"jo, precis!" (mamma)


Syrran o jag tittar på varandra bakom ryggen på dessa kära föräldrar -se där, hur överens som allra helst!!!


"men, vi kan göra högar med olika saker. En hög för tippen, en för spara o en som vi tycker att ni skall gå igenom" (Hög är väl att underdriva, snarare små berg) " Det blir väl bra?"


"Hmmm, jo" (de är väldigt tveksamma o står liksom otroligt tätt o enade där på gården i solskenet - faktiskt ganska gulliga med syrenhäcken som bakgrund...)


Den rensningsaktionen tog oss en hel semester o en hel del sura påhopp från mor o far. Syster hittade tex en liten bräda som såg ut i formen som ett strykjärn, ja nästan som ett sådan där liten strykdel som fanns till skjortärmar förr. Den var helt inklädd i tidningspapper. Det här var när vi rensat ett par dar o var ganska trötta. Vi hade en liten diskussion o funderade på vad det kunde vara. Tillslut frågade syrran pappa: "vad är det här, den kan vi väl kasta, va?"


"Naj, nu far ni gi eir! Den däre har ja när ja flår illra o ekorra!" (pappa har ALDRIG flått några såna...)

Då tittar vi på varandra syster o jag. Det blir för mycket! Vi bryter ihop - i obehärskade skrattkonvulsioner! Det tar liksom inte stopp! Vi bara ligger där bland damm o bråte o skrattar så vi tjuter o tårarna rinner. Vi är skitiga, trötta, i för stora overaller o utan mat i magen.

Vad gör då våran älskade pappa?


Jo han vänder på klacken utan ett ord, slänger sig i jeepen o rivstartar. Honomn fick vi inte se förräns många timmar senare.... (då tyst småpratande med en mycket förstående hustru)


Jobbigt var det, kul hade vi, många ilskna tongångar. Men ladan blev rensad, vi satte upp en vägg o voila!

Nu har vi ett jättefint stort sommarallrum med en spis, bord, stolar, kyl och mysiga gamla möbler o saker. Där sitter vi när det blåser, regnar. Fina kvällar så öppnar vi upp dubbeldörrarna o sitter nästan som ute fast inne. Där har vi fest, barnkalas mm hela somrarna.

Kram L




ps. vi har sparat det bästa, men smaken är ju olika, en hel del av det vi kastade har jag idag sett hos Nacka Byggnadsvård till hutlösa priser. Kanske är det inte så dumt att spara allt man har ändå........

18 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Stundtals skrattar åt dina texter,samtidigt som jag njuter av alla dina fina bilder! Mysigt inlägg!

Ha det gott, kram!

MiaMaria sa...

Hihihihi.....
KAn ju vara bara att ha.....
Här ska storstädas i källaren så fort värmen visar sig då ska det slängas!

Underbara bilder!

Miamaria

lottens vita och gröna sa...

men du vännen, jag toklog hela inlägget, på gotlänske me...härliga du! visst är det bra och rense men jag är no lite som mor och far din, det är bra och ha devisen...varmaste kramen till dig som fick mig att le brett!

Målargården sa...

Ha, ha, ha! Sitter här får mig ett jätte härligt morgonskratt när jag läser din text om städning i ladan. Tänk att föräldrar kan vara så lika ( blir vi också sånna???). Just nu snöar det utanför mitt fönster och hade vi varit i november så vore jag överlycklig.....INTE nu därför tittar jag vidare på din blogg. Ha en härlig vecka. Kram Eva-Mari i Målargården täckt av snö....!

me and alice sa...

HI,hi åh, vad härlig du är... Härligt att få dra på smilbanden så här på morgonkröken... Kan se dig o din syster framför mig när ni vrider er av skratt. Åh, vad sånt är härligt!
Skulle vara kul att se det härliga rummet någon gång!
Ha en bra Måndag!
Kram Susanne

Jes/Vita villa vila sa...

Hi hi :) Kan se synen framför mig...! Låter underbart att nu ha en stor fin lada att njuta i, även om det var nåt guldkorn som åkte med på rensningen!

Låter underbart med föräldrahemmet på Gotland ♥

Tack för dina rara ord hos mig vännen!!!

Kram/Jes

Mamma C sa...

Hihihi, nu fick man sig ett gott skratt. Skulle vara lite spännade att få se detta rum någon gång.
Kram Mamma C

Tidsmästarinnan sa...

hihi, jag var tvungen att mumla fram replikerna och se om jag kunde få till dialekten :-)
Vi håller på att röja hemma också, vad konstiga saker man har (och särskilt en hel del som man tycker att den andre har!!)


Kram!

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Ha ha! Håller med mor och far...inte kasta! Sen kan man ju glömma vad man har (mitt inlägg i dag) i sina gömmor. Ha en bra dag! //K

Livet runt 35 sa...

Hej!
Tack för din kommnetar i min blogg!

Du bjöd också på en riktigt underhållande läsning!

/Anna

Brunkullan sa...

Haha..underbart inlägg:)
Jag kan riktigt se allt framför mig.
Er högröda och dubbelvikta i vilt rensande, och sen era föräldrar lika högröda, men av ilska..hihi!
Men de måste ju vara nöjda med resultatet:)

Susanne

Ann-Catrin sa...

Hej vännen!!
vilket undrebar inlägg fullt med skratt, kärlek och humor... du är så himla duktig på att skriva så levande!!
Sen bjuder du på så vackra bilder oxå... TACK FÖR DET!!!

du undrade äver bloggträff... du menar den som Under en vind anordnar kanske..nej den ska jag inte på...jag har inte hört om någon annan...har du?
Kramar A-C

"M" sa...

Det är svårt för de äldre att göra sej av med sånt de samlat på sej under alla år...minnen kanske....vänta du till du ä gammal....hihi...kram

Designe sa...

Vilka fina saker!...så fina gotlandsbilder nedan och vilket fynd du hittade, skänken!
Kul historia om rensningen ni hade hos era föräldrar oxå! :)
Tack för tipset på din smoothie! Kram :)

White Season sa...

Underbara bilder och fina fynd. Vad kul att hörnsoffan inspirerade och kanske gör att ni gör något mindre liknande. Kram Malin

Evelinas hus sa...

Ja det kan inte vara lätt med två "sparare". Man är väl där själv en dag :-)
Må så gott.
Kram Caroline

Jo sa...

Hihi.. Jag läste hela inlägget högt och fnissade hela tiden :)
Du är för rolig! Jag har själv hamstergener och lär få jobba när mamma och pappa ska flytta från sitt hus.. Gud bevare oss! ;)

Åsa sa...

Hi hi, jag kan se det hela framför mig! Jätteroligt och bra skrivet. Och va fint det var med brickan och allt det andra till. Väldigt vackert! kram :-)