2008-03-05

Stickning


Ack ja, sticka har jag alltid velat göra men aldrig riktigt fått till. Nu råkar en av mina grannar och vän vara väldigt duktig! Sagt o gjort: hon har hjälpt mig att komma igång, rättat till fel och startat om. Tack till dig vännen!



Det pinsamma är att nu, mitt i stickningen, så har jag glömt bort hur man gör luftmaskor.......




Jag skall göra dem på vart fjärde varv när det är aviga maskor. Men hur var det nu igen.... (Vill ju inte fråga henne mer just nu)




Är det någon som kan hjälpa mig så att min jättestora sjal blir klar?





Är det så att jag skall "linda" tråden två varv runt stickan innan jag stickar en avig maska? Det känns som att det var så jag gjorde.


Hur bara kan man få en sån minnesförlust när halva redan är gjord. Det bevisar bara att jag aldrig kommer att bli någon stickare av rang. Men jag har LUST!






HJÄLP!!!




Kram L

21 kommentarer:

White Season sa...

Å jag kan inte sticka tyvärr... Men det kommer bli jätte fint, trägen vinner alltid :-) Kram o lycka till, Malin

Solsjö - Under en vind sa...

Jag har inte stickat sedan högstadietiden..hoppas att du får hjälp!

Ha en bra dag! Kram!

lottens vita och gröna sa...

men så fint det blir!!!! har också lust så när du är en fena kan du väl lära hur du gjorde sjalen. kram lotten

me and alice sa...

Oj,vad fin den är... En sån skulle jag också vilja ha. Är en riktig sjaloman.*fniss*
Tyvärr så kommer inte jag heller ihåg hur man stickar...Virka klarar jag.
Lycka till!
kram/Susanne

MiaMaria sa...

Önskar jag kunde hjälpa dig....men det var ett tag sen sist....men jag tycker du kan prova med det du tror det ska vara ....

HA´det så gott!

Maria sa...

Stickning är inte min starkaste sida, tyvärr!! Håller själv på med en halsduk och där blir det lite ofrivilliga luft hål. Villken snygg zink hink eller är det en kruka!

Anonym sa...

Hej! Tassade in va en kommentar. Jag tror du ska göra omslaget på avigvarvet och sen "släppa" av omslaget på räta varvet så det blir öglor. Så gjorde jag min sjal men jag gjorde bara ett omtag.. Lycka till i forsättningen o vi vill väldigt gärna se den i färdigt skick.
Vilken trevlig blogg Du har, kommer att fortsåtta kika in till dig. Annika

Jo sa...

Jag tror att Annika är inne på rätt spår :) Den ser helmysig ut, så jag hoppas att den blir färdig! Och du, det är ju viljan och lusten som är den starkaste drivkraften för att lära sig något, så du blir snart en fena på att sticka ska du se! :)

Ann-Catrin sa...

Oh.. här pysslas det.. sticka det var länge sen.. vilken tur du fick hjälp här... vad fint det blir... LYCKA TILL vännen!!
Kram A-C

Evelinas hus sa...

Vad duktig du är som stickar. Jag blir också lite sugen när jag ser allt fint alla gör.
Hoppas du får hjälp.
Kram Caroline

Hemma hos Klara... sa...

Jag är inte heller så bra på att sticka... eller rättare sagt det är så himla längesedan så jag har glömt bort hur man gör!

Kanske kan denna länk hjälpa?

http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/hekle_luftmaske.php

Kram Helena

LOPPISLIV sa...

Hej! Vad kul att du hittade till mig...på så vis hittade jag ju till dig :-) Själv har jag stickat en del men det var länge sen nu...över 15år sen...tröjor till barnen när de var små och så...men nu vet jag inte om jag kan längre...har kanske glömt bort hur man gjorde *fniss*.....men kanske man med lite vägledning hade kommit på det igen.......blir lite sugen när jag ser din fina sjal...Nu ska jag kolla lite mer på din fina blogg....Ha en härlig helg //Paula

Himmelbit/Njut en smula sa...

Oj vad fin! *imponerad* Det var inte dåligt och så är du nybörjare också!! Jättefin!

Jag kan tyvärr inget om stickning men jag ser att du fått råd här, så jag hoppas att du löst det.

Ha en toppenhelg!

Marie sa...

Jag kan absolut ingenting om stickning, men det verkar som om några av de andra har kunnat hjälpa dig! Sjalen ser superfin ut!

Trevlig helg!
Kram Marie

Hem och Lycka sa...

Vad duktig du är som stickar! Det har jag inte gjort sedan syslöjden så ma o har jag glömt det för länge sedan. Men försöker faktiskt lära mig virka men just nu har jag bokstavligt talat lagt det på hyllan. Inväntar lite mer tålamod ;-) kram!

johanna sa...

Hej
Tyvärr kan inte jag hjälpa dig=) Är urkass på att sticka..men jag vill önska dig en mysig helg
kraam

MiaMaria sa...

Önskar dig en trevlig schlagerkväll!
Miamaria

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Så härlig dn ser ut!!

Ha en skön Lördag!!!
Kram Millis!!♥

Jo sa...

Hejdu! :)*Jag tänkte bara tipsa dig om en jättebra bok som jag såg på Icas bokrea idag: Bonniers Stora bok om stickning. Den är jättebra som uppslagsverk när man stickar! Och den kostade bara 159 kr! :)

Hoppas att helgen är bra! Kram//Jo

vinklar o vrår sa...

Oj, det där kan jag inte hjälpa dig med tyvärr... Har inte stickat sedan i högstadiet :)

Kuddens diameter är ungefär 25 cm.

Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
Maria

Efwa sa...

Har du fått hjälp med omslagen?? annars tror jag bara att du ska göra ett omslag om det inte är ett speciellt mönster förstås. Stickade du utan ett mönster/på fri hand??
Sjalen ser verkligen läcker ut. Vad är det för garn?
Kramar från Efwa som även har en stickblogg