2012-05-22

Skräckupplevelse

Idag har jag varit på Karolinska, fick veta att jag inte har sjukhussjukan, infektionen är av hudbakterier. Mina eller ngn annans. Doktorn berättade att det är ca 30% av alla som opereras som drabbas.

Vid undersökningen bestämde hon att vi skulle ta bort två "häftklamrar" för att öppna och se om det var sårvätska eller var som gjorde svullnaden. Ljumsken och en bit upp på magen var svullet, blågrönlilarött och mkt spänt och ömt. Som om jag skulle ha fått en rejäl spark!

En stor spruta med bedövning stacks in, AJ! Sedan bort med metallclipsen. När de väl var borta så fullkomligt forsade det ut sårvatten som samlats där. Hon sa att det var ovanligt mkt. Det kändes ungefär som när vattnet gick när jag födde mina barn. Sedan ägnade sig doktor och sjuksköterska åt att trycka ut så mkt vätska som möjligt - själv ville jag skrika, gråta, bitas och sparkas - gjorde förstås ingetdera...

Doktorn sa att jag har hög smärttröskel och borde ha känt mer smärta tidigare, alltså inte så positivt m hög smärttröskel i det här fallet. Ikväll känner jag mig sådär tom i magen som man gör när man precis har fött barn. Konstig känsla.

Metallclipsen och scanningen i magnetkamera? Ja, nu borde ju clipsen sitta längre pga av att läkeprocessen inte kommit igång när det är infekterat. Men de måste bort för att jag ska kunna göra min scanning och de vill inte skjuta på den. Så på onsdag innan jag scannas tas de bort och ersätts av tejp. Hade det inte varit bättre att sy? Det känns som att jag själv skulle behöva vara den som har koll på allt i förväg. Vara den som är mest påläst. Jag har många gånger hört människor säga "man behöver vara frisk för att orka vara sjuk", börjar förstå innebörden av detta nu.

Jag är orolig för att den här infektionen ska göra så att strålningen skjuts upp och jag inte ska få åka till Gotland i juli! Längtar så fruktansvärt och känner att det är viktigt för mig och familjen att något får vara som vanligt i allt det här.

Kram

L

En fin bild som jag inte kommer ihåg var jag hittat som påminner mig om Gotland

2 kommentarer:

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Men tänk att du ska ha sådan otur också! Hoppas verkligen att de fått bort alla baciller, och att du får läka i fred nu!

Kram, kram!
Lina

Mina dagar sa...

Men KÄRA KÄRA blogg väninna....har du drabbats av denna jävla sjukdom. Jag tänker från och med nu hålla allt jag kan så hårt så hårt för att du ska bli helt frisk!!!!
Min kusin blev det, så jag vet att det går!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Underbart att du nu använder din fina blogg till att skriva av dig lite!! Självklart får vi inte veta allt, men det känns säkert bra att du får ur dig lite ilska, rädsla mm mm.

Nu tänker vi så här:

SJÄLVKLART FÅR DU OCH DIN FAMILJ ÅKA TILL UNDERBARA GOTLAND I JULI!!!!

Väldigt många varma kramar från en blogg väninna!!!!!!!