2009-11-29

Självkänsla



Hej!

Jag vill med detta inlägg inte göra någon annan illa. Jag vill heller inte att någon ska känna sig påhoppad. Jag räknar själv in mig i det jag nu kommer att skriva om.

Det finns så många fantastiskt duktiga tjejer/kvinnor. Jag häpnar ofta när jag är inne på olika bloggar över hur kreativa, inspirerande och positiva dessa tjejer är. Många är även väldigt modiga och driftiga. Startar företag, skriver om finstämda och känsliga saker och många rolliga, läsvärda texter. Bloggvärlden är en fantastisk värld där jag tycker att det råder en fin stämning mellan alla bloggerskor. Vi peppar varandra, berömmer varandra och bryr oss om.


MEN ibland sticker det till i mig och jag känner mig nedstämd och förbannad. Vad är det som gör att vi ibland måste förminska oss själva? Det är som att man inte får vara för bra, för lyckad, stolt eller duktig.

Orden som används och som jag personligen skulle vilja radera ut när de förekommer är ordet LILLA.


Lilla jag, min lilla sida, min lilla tanke, mitt lilla liv


Vad håller vi tjejer på med? Är det så farligt att ta lite plats i tillvaron? Varför förminska sig själv? Vad ger vi för signaler till våra söner & döttrar?

Sträck  på ryggen, stå för att vi är bra!

En hälsning till alla er fantastiska medsystsrar därute!

Kram

L

16 kommentarer:

Anonym sa...

Du tjejen, vilken ljuvling till häst!!

Jag håller med Dig, inte minst i ande-meningen i det Du skriver.

Dock är det många av oss som bär på det 'lutherska arvet' som ger näring till 'Fru Jante lagen'. Egentligen tror jag inte att det har så mycket med genus att göra.

Men kanske förresten, kvinnor som utgör en majoritet kan ha svårt för att 'bara våga va'.

Jag har med ålderns rätt lärt mig att jag inte dör av 'att ta för mig för mycket' även om någon annan kanske retar sig på mig. Det viktigaste för mig är att ordet medmänsklighet & värme = ödmjukhet, finns med i alla sammanhang.

Agneta

Ps. tack för att Du tog upp detta som ett tema, det är väl värt att reflektera över. Ds

Willewira sa...

Hejsan!

Du har så rätt i att vi kvinnor alltför ofta förminskar oss, även om jag tror det finns hos våra män och pojkar också.

Att vara nöjd med sig själv har ju så lite att göra med att vara överlägsen gentemot andra. Rädslan att andra ska tro att man är bättre tar över allt som oftas.

Fast det är ju det som är bra med bloggen - här blir man förstärkt i det man gör, man får som du säger peppning, beröm och uppskattning. Kanske det kan bidra till att vi vågar vara nöjda med oss själva.

Tack för att du tar upp ämnet. Vi kan inte påminna oss nog att vi duger.

Ha en riktigt skön adventskväll.

Kram
Willewira

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Tjalloj!

Ja, det du skriver är så sant så, men samtidigt så tror jag att just ordet "lilla" ibland används vid fel tillfällen. I mitt fall när jag inte vill synas, eller höras för mycket, ser jag det inte alls som att "mindervärdera" mig själv...helt enkelt bara lite smygande i ena kanten :-)

Men helt rätt det har du! Därför får du

EN STOR KRAM!!! *fniss*

Ha en fortsatt trevlig söndagskväll!

På vår udde! sa...

Håller med samtliga tidigare "talare"! Det är vårt arv, i Sverige får vi inte ta plats, eller vara bra på något. Då kommer det alltid någon och knäpper en på näsan...
Rätt så svenskt och rätt så tråkigt faktiskt!
Kram på dig!

Anci sa...

Hej !
Tack för din kommentar hos mig ! Så glad jag blir !!
Jag kan inte annat än att hålla med dig i dagens inlägg. Du har rätt ! Därför sträcker jag lite extra på mig just nu :)

Kram
Anci

Unknown sa...

Håller med! Nu sträcker vi på oss och tar (oj nu höll jag på att skriva lite mer plats) MER plats!

Anonym sa...

Tänkvärda ord och en mycket väl vald bild till detta! Finns det något ståtligare än en häst?!

Kram fr Lotta i Jönköping

According to Nicky sa...

Jag håller med dig, mycket kloka ord!

Fin häst! :) Ha en mysig kväll! Kram/Nicky :)

Beata sa...

Så sant som det är sagt!

lottens vita och gröna sa...

jaaaaaaaaaaa min vän herreguuuu så bra skrivet, vi kvinnor måste banne mig skärpa oss och njuta mer av varandras framgångar i stället för att bemötas av avund...men när nån möts av motgångar är vi framme och stöttar, det är ju bra i för sig men man får sig en funderare va!
att förminska oss med lilla för att inte sticka ut, herreguuu man kan ju börja grina ju! stoooooooooorkram till dig härliga kvinna! lotten

Living by Milla sa...

Vilket härligt inlägg, håller helt och fullt med!

Kram!

Studio * Plong sa...

Det är klart vi är BRA brudar, out there! Jantelagen släng dig i väggen! Utan oss stannar världen!
Ta för er, det gör inget att det blir fel ibland, av fel får man erfarenhet! Ibland får man peppa sig själv, och ibland får man pepping av andra!
Ta för er, livet är kort!
/Fia

Skolbarnsbloggen sa...

Tack för din kommentar hos mig. Nu är jag på gång igen. :-)
V.

purple area sa...

Tankvärt!

Lo sa...

Hej! Tack för dina nerskrivna tankar! Jag är mycket sådan! Men jag vet inte om jag skriver "lilla" men kanske har känslan för det ordets innebörd hos mig.
Jag är bra! Jag kan mycket! Jag har ett underbart liv!
Gillar dig!
/Lo

StinaTooMuchInspiration sa...

Bra poäng! Det är lätt att glömma vad ett "litet" ord kan göra...