2009-12-07

Pepparkadsdeg som inte vill!



Ikväll måste jag släppa ut lite ånga! I somras fick vår dotter diagnosen glutenintolerant. Det innebär att hon inte tål att äta saker som innehåller vete, korn, råg och havre (om havren inte är odlad under speciella omständigheter). För E har det varit en hel del deppande med tårar och ilska. Nu har det börjat lugna sig och hon ser lite ljusare på tillvaron igen. Men nu står vi inför en stor prövning nämligen JULEN. Den består till stor del av socialt umgänge i form av middagar och fika.

 En klassisk julfika består av pepparkakor. Så jag försökte häromdagen att göra en glutenfri pepparkaksdeg, som mest liknar halvfuktig sand i konsistensen och omöjligt går att göra några pepparkakor på. Det mesta andra i bakverk har vi fått att fungera men inte detta. Andra år har jag alltid satt en stor sats pepparkaksdeg efter recept från min farmor och vi har bakat "peppisar" dagarna i ända. E älskar att baka. Tyvärr kan hon inte få baka med vanlig deg även om hon inte äter den då det dammar från mjölet när man bakar.

Vid dessa tillfällen så försöker jag peppa och hitta andra lösningar. Men här sitter jag nu när hon somnat och känner mig arg o ledsen över att det blivit så här. Varför kunde inte jag fått gluten i stället? Jag vet att vi så småningom kommer att anpassa oss o allt blir bra, men ikväll känns det bara så hopplöst!
   Imorgon ska jag googla och se om det går att köpa glutenfri pepparkaksdeg. Gudskelov att det inte är mjöl i kola och knäck!!!

Kram

L

2 kommentarer:

Unknown sa...

Förstår din uppgivenhet! Mina barn har mjölkproteinallergi och det kändes hopplös från början men i takt med att man lär sig och får tips av andra så löser det sig.
Hoppas du får någon bra ide´om pepperkaksbaket. Tänker på er!

Johanna sa...

Många livsmedelsbutiker säljer glutenfri pepparkaksdeg till jul! Brukar vara fryst!
Lycka till med bakandet!