2013-11-13

Besked igår

Igår var jag på Karolinska och träffade läkaren. Operation. I morgon....

Nu känner jag att det är svårt att hänga m mentalt. Det har tagits prover och opererats sedan augusti. Jag hat gått och väntat på olika provsvar ibland över en månad. Men nu, nu är det konferens på måndag, läkarbesök en tisdag, bli inlagd ikväll och operation i morrn. Nu går det snabbt, toppen,.,. Eller?

Jag hinner inte med. Det är en komplicerad operation. Den behövs för att minimera all möjlig risk för att det ska spridas sig vidare i min kropp. Så det är ju självklart att jag ska åka in ikväll. Skulle bara ha velat få några dagar till på mig att hinna fatta. Hinna ställa om. Hinna förstå, sörja, rasa, förbanna och landa lite. Landa lite i att det är cancern som sätter villkoren för det som sker runt mig just nu. Jag kan få skjuta på det i två veckor om jag vill. Förstår ni? Jag kan det. Vad innebär det, är det någon fara? Om jag skjuter på det så ändrar det ändå ingenting, eller? Kan jag vara hjälpt av en "second opinion"? Finns det andra sätt att lösa det här på? Alternativ medicin, kost, annan form av behandling, våga ha is i magen?

Eller är det som med plåster; bättre rycka bort det snabbt och inte sitta och försöka dra av det försiktigt?

L

11 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vilken fart det går i....Kan förstå att du har svårt att hänga med mentalt. Jag har förmånen att ännu inte drabbats själv att cancer men jag har det på nära håll! Jag var med en väninna med bröstcancer till dr innan op och jag försökte verkligen få reda på om det var ok att skjuta op så långt framåt!! Visst sa de kunniga-men den hann växa rejält under dessa veckor! Så jag tänker alltså ju fortare ju bättre...Men jag kan förstå din oro och brist på tid att "ställa" in dig mentalt! Hoppas nu att allt går jättebra och att du snart, mycket snart mår så mycket bättre!! Styrkekram från mariab

Queen of Kammebornia sa...

Vad svårt det är. Jag har ju "bara" ett förstadium till cancer men känner igen alla dina tankar. Ska opereras för andra gången på måndag, men skrivas in redan på fredag och ta en massa prover. Jag orkar inte längre fundera så mycket,jag har ältat allt men det hjälper inte - jag går på plåsteridén - lika bra att få det gjort. Och du måste ta ditt beslut. Så svårt är det. Så ensamma är vi trots att vi har så många runt oss, eller hur? Jag tänkte på det igår när jag somnade. Jag sänder dig alla mina goda tankar, hopp, styrka och kramar!

Anonym sa...

jag är en sån som rycker plåster snabbt.. men man är olika.. inget lätt val att stå inför. gå på magkänsla och gör det som känns rätt för dig. tumme från mig

Anneli sa...

Kramar,kramar,kramar................vad du än bestämmer dig för!

Anneli

litesomvi sa...

Hej! Förstår att det är svårt att hänga med och bearbeta allt samtidigt som du ska fatta en massa beslut. Själv är jag nog också inne på att ju förr du opereras desto bättre. Så skulle jag nog resonera om det gällde mig själv. Men som sagt, det är du, din kropp, ditt liv....

Du finns i mina tankar. Kram!

Bella sa...

Förstår att det inte är lätt att hänga med i de snabba svängarna... Finns det några rätt och fel? några rätta val? har inga bra svar på de frågorna, hela din sjukdomssituation är fel och jag önskar jag snabbt kunde rycka bort allt det elaka ifrån dig. Jag tror att jag själv skulle valt operation fortast möjligt, men det är omöjligt att sätta sig in i din situation, du känner din kropp, dig själv och ditt liv bäst...

Håller alla tummar och tår för att oavsett vilket val du gör att detta är början till tillfriskning och välmående för dig...

Styrkekramar Bella

Anonym sa...

Kör på plåster-idén! Ibland kanske det är skönt att inte tänka för mkt?! Ju snabbare dom får bort "det" desto bättre. Stort lycka till! Stålsätt dig o kämpa på. Jag tycker du verkar jättestarkt och vad är alternativet? Önskar din situation var annan.. Kramar My

Anonym sa...

Hoppas allt går så bra som det bara kan. Tänker på dig/ kram

Lotta sa...

<3 tänker på dig idag.

Majjen sa...

Hej!
Jag hade valt att göra operation så tidigt som möjligt. Allt för att minimera risken att det sprider sig! Hoppas att allt går bra med op nu.

Living by Miriam sa...

Förstår precis vad du går igenom. Vill passa på att rekommendera boken Anticancer. Den ger lite nytt hopp. Samt min 3e blogg anticancerkost.se mvh Miriam