2013-03-08

Yta

Jag har funderat mycket av och till på det som många pratar om som yta och ytlighet. Har sett en del bloggerskor som fått skit för att de påmint om tex cancerdagen. Vad har de fått ta skit för? Jo, för att somliga i kommentarsfältet inte anser att det är äkta, deras engagemang. De driver "ytliga" bloggar om inredning, mode etc. Vilket då blir "likamedtecken" på att de inte kan engagera sig, vara medkännande, kunna slå för en god sak.

Är allting i livet ett antingen eller? Måste det ena utesluta det andra? I mitt fall har jag märkt att det som vi kan benämna som yta, tex vad jag har på mig, hur det ser ut i mitt hem mm faktiskt är betydelsefullt! När livet var som svartast var det ännu viktigare för mig att få känna mig fin, att känna att jag hade fint hemma.

Varför då? Jo, för att det var en hjälp att överleva, att tillfriskna, att må bra. Det gick självklart inte före mitt engagemang för barnen, det gick inte före behovet av kärlek, näring, sömn och relationer. Men det fanns där som en viktig parameter för mig. Likväl som jag också kunde släppa på måsten, plikter, krav och andras förväntan.

Om alla vi människor skulle lägga vårt engagemang och vår kraft på att ta hand om oss själva så skulle världen se väldigt annorlunda ut. Vi ägnar alldeles för mycket tid till att hitta våra egna tillkortakommanden. Att rätta till, sträva och kämpa. Vad är du bra på? Vad är just du stolt över att du kan? Bejaka det! Utveckla det! Ta vara på dina möjligheter och chanser. Lev!

Fyll tiden med liv och inte livet med tid
L

1 kommentar:

Queen of Kammebornia sa...

Du är så klok! Allting måste inte vara antingen eller och man kan faktiskt både ha intelligenta och empatiska tankar och åsikter även om man gillar nagellack för att ta ett exempel. Det är ju komplexiteten som gör livet spännande också :) Stor kram till dig och trevlig helg!