2008-05-07

Jag har en farlig bok........




Jag har en farlig bok...
När man börjar läsa den så blir man manisk. Den här boken köpte jag för flera år sedan. Den har visdom att dela med sig. Egentligen är det alldeles självklart, men man ser saker med nya ögon.....


"Om ditt hem är fullt av prylar blir det ofta så att du skjuter upp saker till morgondagen. Röran får din energi att stagnera och gör det svårt att komma igång att göra någonting alls. När du har rensat i röran kommer du att överraska dig själv (och alla andra!) genom att vilja göra saker som du länge har skjutit upp."


"Det tar dubbelt så lång tid att städa ett hem som är fullt av prylar, och inte bara det - själva prylarna behöver också städas. Ju mer röra och ju mer saker du har, desto mer damm samlas det, desto mer stagnerar energin och desto mindre lust har du att städa."



"Tänk dig för både en och två gånger innan du köper något. Bestäm dig innan du köper en sak var du ska ha den och vad du ska använda den till. Om dina svar på någon av de här farhågorna är vaga står du sannolikt i begrepp att köpa något som är onödigt. Avstå från att köpa."


Alla tre citat ovan kommer från boken "Rensa i röran med feng shui" av Karen Kingston


Den här kan läsas om och om igen.


VARNING!

Du måste ha tid att rensa för det blir som ett gift när man väl börjat läsa boken!!!!

Kram L


ps förlåt att jag inte kommenterat hos er alla, kommer snart tillbaka

14 kommentarer:

lottens vita och gröna sa...

urläskig, den skulle jag inte våga läsa, hihi..ingen minimalist här int!varmkram lotten

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Ha ha! Sånt man vet, men inte orkar veta om när det väl gäller. Men det skulle sannerligen behöva rensas, tror att man blir lite som född på nytt efter en rejäl storstädning...om inte annat kanske man kan tjäna en slant om man säljer lite! Må så gott//L

husnummer30 sa...

Verkar vara en vettig bok. Ska leta efter den tror jag. Framförallt detta talar till mig:

"Tänk dig för både en och två gånger innan du köper något. Bestäm dig innan du köper en sak var du ska ha den och vad du ska använda den till. Om dina svar på någon av de här farhågorna är vaga står du sannolikt i begrepp att köpa något som är onödigt. Avstå från att köpa."

Det är jag - jag köper utan att tänka på vad jag ska ha prylarna och så står jag sedan därhemma och försöker passa in det. Inte alltid lätt. Men jag har börjat bättra mig...tror jag...

Ha det fint! Och tack för ett bra tips. //Jill.

MiaMaria sa...

Hej!

Oj, nu stämmer detta på mig. Jag håller på att greja och har massor av saker framme, men blir det mycket gjort...nej då!
JAg som älskar att ha det vackert omkring mig. Men har man ingen verkstad så har man inte.....

Och visst köper man saker för att de är snygga men har inte en aning onm vart de ska vara.....

Får nog tänka först och köpa sen det blir ju oftast bäst också.

Må så gott!
MiaMaria

Mamma C sa...

Oj, det lät lite läskigt, skulle nog inte våga läsa den :-)
Kram Mamma C

Lilla Trollbacken sa...

Visst stämmer det!Jag älskar saker! Men är alltid noga med att det måste kännas luftigt hemma! Är en rackare på att rensa! Avskyr att ha saker runt om kring mej som inte används!
Vilka vackra blombilder du visar!
kram
Gabrielle

Åsa sa...

Hej! Ja jag vet vad du menar, det där med att rensa blir verkligen som ett gift. Ju mer man rensar desto mer vill man rensa för det är ju så skönt! Befriande. Ikväll har jag varit och grillat vid svarthäll på Ire. Havet låg spegelblankt och det var som en varm sommarkväll. Jag bara satt där och njöt. Kanske blir det stockholmsresa på fredag förresten. Titta på valpar! Fina blommor på din blogg. Kul med utmärkelsen. Kram!

Grodmamman sa...

Jag har också den boken och jag kan bara hålla med! Man vill bara rensa och rensa när man läst den.
Härliga blombilder!
Kram

Designe sa...

Det låter ju väldigt sunt allt det du skriver och jag har oxå läst boken men jag är den sorten som har svårt att slänga saker tyvärr :)...försöker rensa liite i alla fall! Vilka superfina blombilder! Kram :)

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Hej!

Tack för erbjudandet om att låna gubben! Ha ha! Ja man önskar att man var född med "guldsked" i munnen. Men som jag skrev så, drömmer jag väl fortsatt om huset, man kan ju alltid vinna på "Triss" eller nåt!

Ha en bra dag, kram K

Ann-Catrin sa...

Ja du.. den bet jag inte om jag skulle våga läsa.. här vimlar det av småprytlar överallt. fast jag vet att min bror har den boken..
underbara blombilder..blri alldeles salig av dom!!

kraam a-C

Mjuka sa...

Den boken vågar jag inte läsa "fniss"
kramar malin

Randi sa...

Den boken hittade jag på NK´s bokavdelning. Började bläddra och blev helt fascinerad. Jag stod kvar och läste hela boken. Den gjorde stort intryck på mig också - minns orden så väl!
Tack för ditt besök och din kommentar!
Läcker bild på de vita blommorna!
Ha en skön weekend!

Efwa sa...

Det är en fantastisk bok som verkligen hjälper en att komma igång. Tror att jag ska läsa den igen även om jag nog rensat bort det mesta onödiga. Men något finns det nog allt. =)
Fina lyktor du fått tag på!