2016-11-05

Livets mosaik

Jag har mitt liv. Det som pågår här runt mig. Dygnet runt. Varje dag. Varje månad. Varje kvartal. Varje halvår. Varje år.

   Det är mitt liv och det skiftar ibland. Långa tider har det sett likadant ut. Just nu är mitt liv inne i en fas som är mer som mosaik. Små bitar av varje. Med olika färg, olika betydelse och olika storlek. Alla bitar behövs. Somliga är vackrare än andra.
   Att få ha mammavecka är den vackraste bit av mosaik jag kan hitta. Skimrande, nära, varm, pulserande, levande. Bytesdag är en mosaik jag gärna skulle vilja vara utan. Den är kantstött, ensam, sorgsen och matt.
   Jag har idag två liv. Jag pendlar mellan dessa och försöker hålla styrfart. Bytesdagar inför pappavecka. Dessa hemska. Då jag ska släppa, släppa taget om det som är mig mest kärt i hela världen. Det gör så ont! Jag vill vara med varje dag. All den tid jag kan. Och ändå. Jag har varit med och valt det här livet. För att inte gå under själv. Den här smärtan är svart och tung. Den sliter och river mig i bitar. Den får mig att tvivla, tveka och ifrågasätta det mesta. Den är sorgsen, skamfylld och förtvivlad. Varför gick det inte? Vad kunde vi gjort annorlunda? Hur ska barnen må av det här?

Säg aldrig någonsin att människor separerar för lätt! Aldrig! Det är ingen som fattar sådana beslut utan vånda, tvivel och sorg. Att leva halva liv. Att dela upp ett liv i halvor. För alla. Smärta.

Pappavecka segar sig fram en dag i taget. Den fylls med jobb och åter jobb. Ensamhet och eftertänksamhet, reflektion och kontemplation, långsamhet och tomhet.

Söndag, bytesdag, nu börjar en dag i taget veckan.

Kram

Inga kommentarer: